piro studio creative agency

Fixed Price czy Time and Material. Jaki sposób rozliczenia wybrać?

Współpraca z agencją nie oznacza wyłącznie płatności „z góry”. Elastyczne modele rozliczania się przy zdalnym zatrudnieniu w branży IT oraz poza nią, pozwalają klientom na stosowanie wygodnych i dopasowanych do charakteru współpracy płatności.

 

W artykule skupimy się na dwóch najpopularniejszych i najchętniej stosowanych modelach rozliczania się – Fixed Price oraz Time & Material. Napiszemy, czym charakteryzuje się każda z nich, a także dla kogo jest przeznaczona.

Fixed Price – płatność z góry

Model Fixed Price to wciąż najpopularniejsza metoda płacenia z góry za całe zlecenie. W modelu tym przed rozpoczęciem współpracy dokładnie szacuje się i analizuje koszta przez wzgląd na to, czego oczekuje klient oraz jak ma wyglądać finalny produkt.

 

Fixed Price rekomendowany jest w przypadku zawiązywania współpracy na krótki okres, przy niewielkich projektach, a także, gdy klient ma jasno sprecyzowane wymagania i dokładnie wie, czego chce.

 

Cena w modelu Fixed Price jest odpowiednio podwyższona przez agencję, która w ten sposób amortyzuje się od poniesienia większych kosztów, niż planowała, przy realizacji projektu. Istnieje również więcej innych cech modelu Fixed Price, między innymi:

  • Duże ryzyko niemożliwości implementacji wszystkich rozwiązań przy skomplikowanych i obszernych projektach.
  • Modyfikacje i odejścia od zaplanowanej struktury projektu wiążą się z dodatkowymi kosztami.
  • Ze względu na amortyzację, agencja nie może zaoferować najlepszej ceny za projekt.
  • Kolejne ulepszenia projektu znacząco podnoszą jego finalną cenę.

 

Model Fixed Price polecany jest osobom, które:

  • Znają efektywność pracy agencji i mogą jej zaufać.
  • Dokładnie wiedzą, czego chcą.
  • Nie są w stanie na bieżąco weryfikować pracy agencji.

Time and Material – rozliczanie się za wyniki

Model Time & Material jest nieco bardziej ergonomicznym rozwiązaniem – nie tylko dla klienta, ale również dla agencji. Cena zlecenia jest na bieżąco aktualizowana poprzez wykonywanie regularnych analiz. Dzięki temu możemy odpowiednio modyfikować ją do dynamicznie zmieniającego się projektu oraz rozwijania jego składowych.

 

Time & Material doskonale sprawdza się przy projektach, w których nie wiemy, czego finalnie oczekujemy, a zmiany podczas pracy nad projektem nie są aż tak kosztowne i łatwiej się je implementuje. Poniżej prezentujemy podstawowe cechy modelu Time & Material.

  • Możliwość szybszego startu z projektem.
  • Brak konieczności tworzenia kompletnych założeń i specyfikacji projektu, ponieważ dopisywane są one w trakcie pracy nad zleceniem.
  • Uzyskanie możliwie najkorzystniejszej ceny przez klienta za realizowany projekt.
  • Przy decydowaniu się na Time & Material niezbędne jest posiadanie w zespole osoby umiejącej weryfikować rozwój projektu i efekty pracy agencji.

 

Model Time & Material polecany jest osobom, które:

  • Chcą szybko rozpocząć prace nad projektem.
  • Umieją weryfikować pracę agencji.
  • Liczą na najkorzystniejsze ceny za wykonaną pracę.

 

Warto pamiętać, że nie musimy ograniczać się wyłącznie do jednej metody rozliczania się z agencją. Równie dobrze możemy połączyć Fixed Price z Time & Material w dowolnej kombinacji.

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj swój komentarz

  • (nie będzie widoczny)