piro studio creative agency

Web usability, czyli praktyczne wskazówki, jak stworzyć dobrą stronę www

Dzisiaj kilka słów na temat użyteczności stron www, czyli web usability. Jeśli termin web usability nic Ci nie mówi i nie wiesz, dlaczego jest tak ważny przy projektowaniu stron internetowych, koniecznie przeczytaj nasz tekst i zrób audyt swojej własnej strony www.

Dzięki temu będziesz wiedział, czy Twój serwis jest przyjazny dla użytkownika, czy może należy natychmiast wprowadzić zmiany.

Czym jest Web usability?

Web usability definiuje się jako użyteczność stron www, choć można by się sprzeczać, czy takie tłumaczenie najbardziej oddaje ideę całego procesu. Generalnie chodzi o to, aby użytkownikowi korzystało się z Twojej strony przyjemnie, szybko i łatwo. Bez popełniania błędów.

 

Ze względu na to, że po pierwsze, masz tylko 3 sekundy, aby przekonać internautę do tego, aby pozostał na stronie, a po drugie, internauci potrafią skupić uwagę na jednej informacji przez około 8 sekund, cała struktura strony i zawarte na niej informacje muszą być klarowne i odpowiednio skomponowane. W tym pomoże Ci właśnie web usability.

Jak stworzyć użyteczną stronę www?

O zasadach tworzenia stron internetowych napisano już naprawdę dużo. Choć niby wszystko wiadomo, to jednak nadal wiele osób budujących swoje serwisy popełnia kardynalne błędy, nie biorąc w ogóle pod uwagę zasad web usability.

 

Strona www powinna być prosta jak konstrukcja cepa, w myśl zasady sformułowanej przez Steve’a Kruga: „Nie każ mi myśleć”. Opisał on, że strona w każdym elemencie powinna być jak najprostsza i intuicyjna w obsłudze. Poruszanie się po niej nie może rodzić żadnych pytań, ani wątpliwości.

 

Zatem włącz Internet, odpal swoją stronę i sprawdź, czy spełnia ona zasady web usability:

 

Logo – idealnie, jeśli zlokalizowałeś je w górnym lewym rogu. Musi być widoczne zaraz po wejściu na stronę i posiadać podpięty link przenoszący na stronę główną. Zdecydowanie powinno wpisywać się w całą kolorystykę strony i współgrać z nią.

 

Nawigacja – najlepiej, jeśli jest w formie belki u góry strony. Powinna zawierać takie informacje jak: oferta, kontakt, informacje o firmie, cennik.

 

W pasku menu zacznij od oferty, to ona jest najważniejsza. W końcu po to użytkownik wchodzi na Twoją stronę, aby dowiedzieć się, co możesz mu zaoferować. Unikaj udziwnień w nazwach poszczególnych zakładek. Dobrym pomysłem są „okruszki”, które pozwalają szybciej odnaleźć się na stronie.

 

Tło i czcionka – strona ma być przejrzysta i czytelna, więc stosuj czytelne i odpowiednio duże czcionki. Używaj punktorów, pogrubień, śródtytułów. Kluczowe informacje zawsze podawaj na początku. Treść koniecznie rozbijaj na bloki i kategorycznie unikaj pisania tekstem ciągłym.

 

Zrezygnuj z dużego kontrastu (np. czerwona czcionka na zielonym tle) lub zbyt małego (np. szara czcionka na białym tle). Tło powinno harmonizować z kolorem tekstu i nie może męczyć użytkowników, bo szybko zrezygnują i zamkną Twoją stronę raz na zawsze. Unikaj animacji Flash, ponieważ długo się ładują i bywają denerwujące.

 

Wyszukiwarka – to bardzo istotny element Twojej strony, który pozwala na szybkie znalezienie określonych informacji. Ułatw życie internautom i nie zmuszaj ich do ręcznego przeszukiwania Twojego serwisu.

Podsumowanie

Tworząc stronę www zgodnie z zasadami użyteczności, pamiętaj o:

  • Szybkości

Strona musi się szybko ładować. W przeciwnym razie użytkownik już nigdy więcej na nią nie wejdzie.

  • Przejrzystości

Stosuj odpowiednie kolory i dbaj o estetyczny wygląd całości.

  • Intuicyjności

Kluczowe elementy strony powinny mieć standardowe rozmieszczenie.

  • Funkcjonalności

Dojście do poszukiwanej informacji nie powinno być zbyt długie. Idealnie, jeśli zabiera dwa kliknięcia.

 

Jak wypadł Twój test? Zachęcamy Cię, żebyś został z nami dłużej i poprawiał skuteczność swojego serwisu www.

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj swój komentarz

  • (nie będzie widoczny)