Nadal pokutuje mit, że nie ma nic prostszego niż sprzedaż w Internecie. Wystarczy wybrać produkty, zaprojektować sklep, a klienci sami przyjdą. Nasze działanie w tym przypadku ma ograniczyć się jedynie do wysyłania przesyłek i liczenia zysków.
Niestety, tak pięknie nie jest, a o szkodliwości tego błędnego założenia przekonało się już wielu internetowych sprzedawców. Najczęściej kończyli oni swoją przygodę z biznesem w sieci równie szybko jak ją zaczęli. Odpowiednie przygotowanie sklepu, a także jego późniejsza promocja wymagają wiele pracy, zaangażowania oraz sporych nakładów finansowych. Choć to ostatnie uzależnione jest od konkretnej dziedziny. Zdecydowana większość osób decydujących się na przygodę z ecommerce już na starcie popełnia wiele pomyłek, które w konsekwencji prowadzą do porażki.
W tym artykule znajdziesz 3 szczególnie groźne błędy, które popełniają początkujący internetowi przedsiębiorcy.
Jeśli planujesz założenie swojego sklepu, koniecznie przeczytaj nasze zestawienie. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnego ryzyka, bo lepiej uczyć się na czyichś błędach, a nie własnych.
1. Jak Cię widzą, tak Cię piszą
Tak samo jak w życiu, w Internecie kluczowe znaczenie odgrywa tak zwane ”pierwsze wrażenie”. Masz około 3 sekund, żeby przekonać klienta do tego, że warto zostać na Twojej stronie. To niewiele, dlatego powinieneś dopracować swój sklep w najdrobniejszych szczegółach. Strona powinna być przejrzysta, czytelna, prosta w nawigacji i intuicyjna w obsłudze. Musi się szybko ładować, w przeciwnym razie użytkownik pójdzie do konkurencji i nigdy do Ciebie nie wróci. Duże znaczenie ma odpowiednia kolorystyka, dopasowana do asortymentu, który sprzedajesz. Za wszelka cenę unikaj błędów ortograficznych, literówek, błędów składniowych, bo obniżają Twoją wiarygodność i jakość przekazu.
Projektując stronę www korzystaj z zasad Web usability.
2. Obraz wart więcej niż 1000 słów
Największą wadą zakupów w sieci jest brak możliwości dokładnego obejrzenia konkretnego produktu. Nie można go dotknąć, przymierzyć, sprawdzić jak wygląda. Dlatego tak ważne są zdjęcia, ich jakość oraz ilość. Nadal wiele sklepów internetowych nie przywiązuje zbyt dużej wagi do zdjęć produktów. Albo są stare, albo wykonane amatorsko przy użyciu telefonu, albo co chyba najgorsze nie ma ich wcale. Zdjęcia muszą dokładnie przedstawiać dany towar, najlepiej gdyby były zrobione w technice 3d, która pozwala na obejrzenie interesującego artykułu z każdej strony. Użytkownik musi mieć możliwość powiększenia zdjęć. Jeśli sprzedajesz ubrania, dobrze jest je pokazać na modelu. Brak zdjęć lub ich niska jakość z pewnością zwiększą współczynnik odrzuceń.
3. Słowa mają moc
Badania pokazują, że ponad 40% kupujących rezygnuje z dokonania transakcji ze względu na niewystarczający opis produktu. Skopiowanie gotowego opisu od producenta to za mało. Musisz przekonać Twojego użytkownika, że to właśnie u Ciebie warto zrobić zakupy. Opis ma być sugestywny, konkretny, dokładny, zawierający precyzyjne dane techniczne.
Jego zadaniem jest przyciągnięcie uwagi klienta. Ma zaprezentować zalety określonego produktu, a przede wszystkim korzyści, jakie klient odniesie z zakupu.
Podsumowanie
To tylko wierzchołek góry lodowej. Jednak opisane powyżej błędy są najbardziej dotkliwe i mogą doprowadzić Cię do spektakularnej klęski. Mogłoby się wydawać, że takie pomyłki należą do rzadkości. Niestety, właściciele powstających sklepów internetowych bardzo często zdają się ich nie dostrzegać lub bagatelizują ich znaczenie. Jak się to kończy, możesz się domyślić. Jeśli znasz inne błędy, podziel się nimi w komentarzu poniżej, a jeśli chcesz osiągnąć sukces w branży ecommerce śledź naszego bloga i bądź na bieżąco.